Het belang van een ochtend-, en avondroutine bij het behalen van je doelen

Je hebt een drukke baan, kinderen, het huishouden moet gedaan worden en dan wil je ook nog eens een keer afspreken met je vrienden. Of tijd vrijmaken voor je partner. Doelen? Ja, je hebt ze wel, maar waar moet je in godsnaam de tijd vandaan halen? Je hebt nu al het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Dat boek dat je al zolang wilt schrijven, dat blog dat je wilt starten, die 10 kilo die je eigenlijk moet afvallen en waarvoor je moet gaan sporten. Het komt wel. Ooit.

Komt het bovenstaande je bekend voor? Dan ken je ook vast het gehaast in de ochtend; opstaan, snel douchen, je ontbijt en koffie binnen 5 minuten wegwerken (als je hier al tijd voor hebt) en rennen voor de bus. Voordat je ’s avonds thuiskomt snel boodschappen doen, eten maken, je kinderen helpen met hun huiswerk en pas als iedereen naar bed is en de vaat aan de kant, plof je op de bank met een glas wijn. Je kijkt een uurtje televisie of een serie op Netflix en duikt vervolgens moe je bed in. Weer een dag voorbij.

Die doelen die je hebt, dromen die achterin je hoofd blijven hangen, dat komt vanzelf wel een keer. Ooit. Als je een keer wat meer tijd hebt in het weekend. Of als de kinderen groter zijn. Ooit.

Stop!

Ik hoef je vast niet te vertellen dat je maar één keer leeft. Ik hoef je waarschijnlijk ook niet te vertellen dat je niet eens zeker weet of je er morgen nog wel bent. Wat ik je wel kan vertellen is dat je een keuze hebt. Een keuze om te doen wat jij wilt doen. Ja, voor jezelf. Niet voor je partner, niet voor je kinderen, niet voor je collega’s, voor jezelf. En die tijd, die kun je zelf creëren.

Als jij denkt dat je geen tijd hebt om aan je doelen te werken, dan heb je de kracht nog niet ontdekt van een ochtend-, en avondroutine. Maar geen nood, ik ga je er alles over vertellen. Aan het einde van dit blog heb jij voldoende motivatie gevonden (en kansen gezien!) om eindelijk je boek te schrijven. Of je eigen bedrijf te starten. Of te beginnen met sporten. Wat je doel ook is, een ochtend-, en avondroutine gaan je hierbij helpen.

Waarom een ochtend-, en avondroutine zo belangrijk zijn

Soms heb je van die dagen die gewoon voorbijvliegen. Dat je aan het einde van de dag denkt; wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Dagen waarop je het gevoel hebt dat je totaal geen controle hebt, waarop je het gevoel krijgt dat je geleefd wordt. En dat is direct het fijne van een ochtend-, en avondroutine; je hebt dan misschien geen controle over hoe een dag gaat verlopen, maar wel hoe je de dag begint en eindigt. De écht belangrijke taken worden op deze manier altijd gedaan, hoe je dag ook verloopt.

Keuzes, wilskracht en routine

Keuzes maken kost energie. Gedurende de dag hebben we een hoeveelheid wilskracht die uitgeput raakt. Elke dag moeten we keuzes maken. E-mails beantwoorden of een blog schrijven? Sporten of een boek lezen? Krachttraining of hardlopen? Aan het einde van de dag is onze wilskracht op en kiezen we de weg van de minste weerstand. Dit leidt vaak (ach, wie houden we voor de gek, altijd) tot het maken van slechte keuzes. Keuzes die je in elk geval niet helpen om je doelen te bereiken.

Door belangrijke taken of positieve gewoontes onderdeel te maken van je routine hoef je de keuze niet meer te maken. Als iets een routine wordt hoeven we er niet meer over na te denken, het gaat dan op de automatische piloot. In plaats van gebruik te maken van je wilskracht om te beslissen of je wel of niet gaat sporten, doe je het gewoon, want het is onderdeel van je routine. Des te minder je erover na hoeft te denken, des te eerder doe je het. Dat is de kracht van routines.

Wat zijn de belangrijkste doelen in je leven? Zijn er nog gewoontes of gedragingen die je nodig hebt om in te zetten om je doelen te behalen? Maak dit dan onderdeel van je ochtend-, of avondroutine.

Bijvoorbeeld: Misschien heb je als doel dit jaar een boek te schrijven. Maak ononderbroken schrijven voor 30 minuten dan een onderdeel van je ochtendroutine. Wil je een vreemde taal leren (yes, Zweeds please!) maak het bestuderen van deze vreemde taal dan onderdeel van je avondroutine. 10 kilo afvallen? Maak sporten dan het allereerste wat je doet in de ochtend.

Heb je meerdere doelen? Zorg dan dat je iedere avond even de tijd neemt om te reflecteren op je dag (tegenwoordig is dit een vast onderdeel van mijn avondroutine). Wat heb je wel kunnen doen vandaag? En wat niet? Waar ben je trots op? Wat had je kunnen verbeteren? Plan dan direct in wat je de volgende dag wilt doen. Zodra je wakker wordt werp je een blik op je planning en op je lange-, en korte termijndoelen. Je hebt op deze manier veel meer focus en je bereikt meer gedurende de dag.

Moet ik dan elke ochtend om 5 uur opstaan?

Wat jij wilt! Laat ik je in het kort iets vertellen over mijn ochtendroutine en hoe ik gekomen ben waar ik nu ben.

Al sinds 10 jaar werk ik voor mezelf, vanuit huis, dus ik heb niet het ‘nadeel’ dat ik op een bepaalde tijd op mijn werk moet zijn. Toch sta ik elke dag om 5 uur op. Van nature ben ik een ochtendmens, dus heel veel moeite kost het me niet om vroeg op te staan. Ik begon met vroeger opstaan toen ik tijd voor mezelf wilde om de Morning Pages te schrijven.

Het principe van de Morning Pages is dat je direct na het opstaan 3 pagina’s schrijft. Ik deed daar 45 minuten tot een uur over en wilde dit doen voordat mijn zoontje wakker werd. Ik stond dus elke ochtend om 5.30 op, zette mijn koffie en begon met schrijven. Je kunt dit misschien niet echt een doel noemen, maar op dat moment was dit uurtje voor mezelf, waarin ik helemaal alleen was met mijn gedachten (en mijn koffie) erg belangrijk voor mij. Zo belangrijk dat ik het de moeite waard vond om er een uur eerder voor op te staan.

En dat is denk ik wat je jezelf moet afvragen; hoe belangrijk is het voor je? Hoeveel tijd wil jij besteden aan het bereiken van jouw doel? Ben je bereid om elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan (en te gaan slapen)?

Ik schrijf geen Morning Pages meer, maar sta nog steeds elke dag om 5 uur op. Tegenwoordig begin ik dan met het schrijven van een blog of werk ik aan mijn E-book; in ieder geval doe ik iets waarvan ik zeker wil dat het die dag gedaan wordt, een taak die me dichter bij mijn doel brengt.

Belangrijk bij een ochtend-, en avondroutine

Zorg dat je precies weet wat je doet en hoeveel tijd je ervoor neemt en in welke volgorde je het doet. Zet tijdsblokken in je agenda, bijvoorbeeld; van 5-6 schrijf ik de Morning Pages en van 6-6.30 doe ik yoga. Hou je hier ook aan. In de avond geldt hetzelfde. Plan in dat je na het avondeten je dag reflecteert en een planning maakt voor de volgende dag en dat je bijvoorbeeld van 20 – 21 een boek leest, of iets anders dat je dichter bij je doel brengt. Zodra je je taken gedetailleerd vastlegt is de kans vele malen groter dat je het ook werkelijk doet.

De voordelen van vroeg opstaan

Ben je nog niet helemaal overtuigd dat een ochtendroutine je gaat helpen om je doelen te bereiken? Hier nog een paar voordelen van vroeg opstaan:

1 Je productiviteit neemt toe

De wereld is een stuk stiller als je opstaat tussen 5 en 6. Je kinderen slapen nog, bedrijven zijn nog dicht. Deze tijd kun je benutten om aan je doelen te werken. Echt, dat eerste kopje koffie (of thee) in een stil huis; onbetaalbaar.

2 Je creativiteit neemt toe

Je zult verbaasd staan over hoeveel je gedaan krijgt als je net wakker bent; je hoofd is leeg, het huis is stil – een ideale situatie om te creëren wat je wilt.

3 Stress neemt af

  1. Je krijgt meer gedaan gedurende de dag, omdat je eerder opstaat waardoor je je geest vrijmaakt van psychische rommel. Sta je op met psychische rommel? Dan kan ik je van harte aanbevelen om te beginnen met de Morning Pages.
  2. Gebruik de vroege uren om te denken, of je dit nu doet door te schrijven (journaling) of meditatie. Onderzoeken hebben aangetoond dat deze activiteiten, als je ze consistent doet, stress verlagen en alertheid verhogen.

4 Je wordt er fitter van

Als je gedurende de dag geen tijd hebt om te sporten, of als je motivatie om naar de sportschool te gaan is verdwenen aan het einde van de dag, zet dan je wekker een uur eerder en sport direct in de ochtend.

Hoe word je een ochtendpersoon?

Als je gewend bent om laat naar bed te gaan en in de ochtend moeite hebt om je bed uit te komen, denk dan allereerst nog even na over waarom je dit wilt doen. Door het uitschrijven van je doel en de resultaten die je ermee wilt bereiken (lees hier meer over in ons gratis E-book) blijf je gemotiveerd om vroeg op te staan.

Begin klein. Als je normaal gesproken om 9 uur opstaat, sta dan niet ineens om 5 uur op. Een half uur tot een uur vroeger dan je normale tijd is prima om mee te beginnen.

Ga eerder naar bed. Zorg dat je elke nacht 7 tot 8 uur slaapt. Ik ga vaak om 21 uur slapen en sta om 5 uur op.

Zet je wekker ver van je bed. Als je op moet staan om je wekker uit te zetten ben je direct uit bed en heb je geen kans om te snoozen.

Zorg voor een vaste routine, zodat het duidelijk is wat je moet doen.

Heb je vragen? Ik help je graag! Je kunt me bereiken via het contactformulier en anders op onze Facebookpagina of Instagram.

Heel veel succes!

 

Prev post: Hoe je je doelen dicht bij jezelf houdt (+ gratis worksheet)Next post: Let’s Crush Some Goals op Facebook (gratis in 2018!)

Related posts