Hoe je je doelen dicht bij jezelf houdt (+ gratis worksheet)

Je vader en moeder maken een rondreis in een camper door Amerika. Je broer is zijn eigen bedrijfje gestart. Je beste vriendin is voor de eerste keer in verwachting. Je collega doet voor de zoveelste keer mee aan een obstaclerace. Iedereen lijkt een doel te hebben in het leven en deze doelen ook te behalen. Overwinningen als deze worden dan ook massaal gedeeld op Social Media, zodat iedereen er van mee kan genieten. Het zou je kunnen motiveren om ook je doelen te bereiken, maar het kan ook overweldigend op je werken; het kan je onzeker maken of doelloos laten voelen.

Het is heel menselijk om naar andere mensen te kijken en je aan ze te spiegelen, maar om jouw eigen doelen te bepalen (en te behalen) heb je motivatie nodig. Om motivatie te krijgen en te behouden moet je je doelen heel dicht bij jezelf houden. Hoe mooi een wereldreis ook klinkt, misschien hou je helemaal niet van reizen. Misschien wil je nog helemaal niet over een relatie nadenken, laat staan een kind. En dat geploeter door een bak met modder, niets voor jou toch? Hoe weet je wat wel bij jou past, waar jouw doelen liggen? Volg deze drie stappen op weg naar je eerste doel:

Stap 1

Ten eerste is het belangrijk om te bepalen wat jouw passies zijn. Het is tijd om naar jezelf te kijken, tijd om te brainstormen. Pak een pen en papier en geef zo uitgebreid mogelijk antwoord op de volgende vragen:

  • Wat vind jij het belangrijkste in het leven? Jezelf afvragen hoe je later herinnerd wilt worden, kan het je soms makkelijker maken om deze vraag te beantwoorden.
  • Wat zou je willen veranderen aan jezelf? Maak een ideaal plaatje van jezelf in je hoofd en beschrijf dit. Wees daarbij eerlijk, denk aan hoe jij jezelf zou willen zien, denk niet aan de mening van anderen.
  • Wat houd je tegen in het behalen van je doelen? Zijn er factoren in jezelf of van buitenaf die je tegenhouden in het bereiken van wat jij graag wilt? Denk daarbij aan gebrek aan zelfvertrouwen of aan een negatieve omgeving. Je kunt hier meer over lezen in mijn blog ‘Deze 10 obstakels weerhouden je ervan om je doelen te bereiken’.

Stap 2

Geïnspireerd door Hal Elrod’s Level 10 Life creëerden wij onze eigen 6 ladders naar geluk.

“I think it’s safe to say that if we’re measuring success on a scale of 1-10, we all want “Level 10” success, right?  This is truly for every area of our life—health, finances, relationships, happiness, career, etc.  What most people don’t realize though, is that in order to achieve Level 10 success in our lives, we must first develop ourselves to be a Level 10 person who is capable of attracting, creating, and sustaining the levels of success that we want, in every area of our life.” – Hal Elrod

De 6 ladders naar geluk

Het werkt als volgt:

Neem de tijd om na te denken over de onderstaande 6 gebieden in je leven:

  1. Persoonlijke Ontwikkeling
  2. Gezondheid & Sporten
  3. Relaties
  4. Carrière & Financiën
  5. Omgeving
  6. Vrije tijd & Hobby’s

Hoe tevreden ben jij over elke categorie? Geef het vervolgens een cijfer tussen 1 en 10 (of kleur het in op de ladder). Het uiteindelijke doel is dat je positieve veranderingen aan gaat brengen in elk gebied van je leven, zodat je meer tevreden bent over je leven in het algemeen en hierdoor meer geluk ervaart.  Wat wil je veranderen? Wat voor kleine doelen zou je kunnen stellen binnen elke categorie? Wat is belangrijk in jouw leven? Op deze manier kom je steeds een stapje hoger op de ladder(s).

Klik op onderstaande afbeelding om de worksheet te downloaden.

Stap 3

Nu is het tijd om jouw prioriteiten te bepalen. Je hebt al bepaald wat jij belangrijk vindt in het leven. Bovendien heb je bekeken hoe tevreden je bent over bepaalde aspecten.

Bijvoorbeeld: Uit stap 1 blijkt dat je familie op 1 staat in je leven, maar je hebt de afgelopen tijd minder tijd gehad voor je gezin. Daarom heb je in stap 2 de ladder Relaties een laag cijfer gegeven. Dan ligt daar je dus prioriteit en je eerste doel.

Een ander voorbeeld: In stap 2 heb je de ladder Carrière & Financiën een laag cijfer gegeven, want je bent niet tevreden over je werk. In stap 1 had je juist bepaald dat je carrière maken wel heel belangrijk vindt.  Bovendien schreef je dat je door tijdgebrek niet toekomt aan de studie die je wilt afronden om een andere stap te kunnen nemen in je loopbaan. Dan ligt daar je prioriteit en eerste doel.

Deze drie eenvoudige stappen kunnen je op elk moment helpen om te bepalen op welk gebied jij je doelen kunt stellen . Hou onze website in de gaten, binnenkort kun je een artikel verwachten hoe je een doel SMART formuleert. Wil je nu alvast meer lezen over je doelen bereiken? Download dan ons gratis E-book.

 

 

Prev post: “One hour of planning can save you 10 hours of doing”Next post: Het belang van een ochtend-, en avondroutine bij het behalen van je doelen

Related posts