The Miracle of the Morning Pages

Afgelopen week schreef ik over een dagroutine en waarom dit zo belangrijk is als je je doelen wilt bereiken. Deze week wil ik dieper ingaan op de verschillende onderdelen van mijn dagroutine, te beginnen met de Morning Pages.

Het principe van de Morning Pages

Julia Cameron is de grondlegger van de Morning Pages en is bekend van haar boek The Artist’s Way – een praktische methode om in 12 weken de verschillende blokkades, die onze creatieve vermogens in de weg staan, op te heffen. In The Artist’s Way beschrijft ze twee methodes om meer creativiteit te ontwikkelen, namelijk het kunstenaarsafspraakje (waar je in principe tijd maakt voor jezelf om iets creatiefs te gaan doen) en de Morning Pages. In dit blog beperk ik me tot de Morning Pages.

Iets langer dan een jaar geleden ben ik begonnen met het schrijven van de Morning Pages. Al zolang ik me kan herinneren wilde ik een journal volschrijven, maar dit lukte me nooit. Schrijven vind ik fijn om te doen, notitieboeken kopen nog fijner, maar elke keer als ik begon met schrijven gebeurde er wel weer iets waardoor ik het niet volhield. Soms vond ik het gewoon stom wat ik geschreven had, andere keren maakte ik een fout of schreef ik niet netjes; reden genoeg om te stoppen of wéér in een nieuwe journal te beginnen.

De Morning Pages waren mijn redding, zogezegd. Bij de Morning Pages maakt het namelijk helemaal niet uit wat je schrijft, of je dit netjes doet of niet; het gaat erom dat je alles opschrijft wat in je hoofd zit en dit doe je totdat je drie bladzijden hebt volgeschreven. Dan stop je. Het is niet de bedoeling dat je het terugleest, het gaat erom dat je de dag met een leeg hoofd kunt beginnen. Eén van de belangrijkste punten is dan ook dat je direct na het opstaan begint met schrijven.

Waarom moeten de Morning Pages in de ochtend geschreven worden?

Als je wilt dat de Morning Pages voor jou gaan werken, dan is het belangrijk om direct na het opstaan te beginnen met schrijven (ja, je mag eerst een kop koffie zetten 😉 ). Als je je hart lucht op papier wordt niet alleen duidelijk waar je je zorgen om maakt, maar ook waar je blij van wordt. De Morning Pages laten zien waar jouw verlangens liggen en houden jouw doelen in de gaten. Als je rond blijft draaien in een vicieuze cirkel, dan zullen de Morning Pages dit aan je laten zien. Als iets belangrijk voor je is, zullen de Morning Pages dit continu blijven herhalen, net zolang totdat je de boodschap begrijpt en daadwerkelijk actie gaat ondernemen.

Als ik nu teruglees in mijn journals, zie ik dat ik steeds op dezelfde (pijn)punten uitkom. Dingen waar ik een jaar geleden mee zat, komen nu nog dagelijks terug. Keer op keer dezelfde strijd met mezelf. Ook lees ik dat ik allemaal wel prima weet hoe het werkt, maar blijkbaar vind ik het lastig om het in de praktijk toe te passen.

Ik weet dat deze pijnpunten mij ervan weerhouden om mijn doelen te bereiken. Je herkent het vast wel dat gedachten zo vast zitten in je hoofd, dat je er de hele dag aan blijft denken. Door dit gelijk in de ochtend op papier te zetten, staan jouw gevoelens en gedachten niet langer in de weg van jouw doelen. Je schrijft direct op wat voor jou belangrijk is en laat je dag dus niet leiden door een ander of externe factoren.

Om deze reden heb ik ook vaak mijn planner naast me liggen; zodra er iets naar boven komt wat belangrijk is voor die dag, dan noteer ik het direct. Doe ik dit niet dan weet ik zeker dat ik het na een paar minuten weer kwijt ben, of dat het juist de hele dag door mijn hoofd blijft spoken (“oh ja, dat moet ik óók nog doen…”)

Door de Morning Pages gelijk na het opstaan te schrijven geef je als het ware vorm aan de dag, je geeft prioriteit aan datgene wat voor jou belangrijk is. Als je de pagina’s pas in de avond zou schrijven, beschrijf je eigenlijk een dag die al voorbij is en waar je niets meer aan kunt veranderen.

Goed nieuws; je kunt het nooit fout doen met de Morning Pages. Het werkt als een soort brain dump. Morning Pages zijn niet bedoeld om jezelf slim te laten klinken – veel vaker nog klinken ze stom. Dingen als: Giel draait weer kutmuziek en Wat schrijf ik weer slordig komen regelmatig voor in mijn Morning Pages. Ik heb mezelf vaak afgevraagd wat voor inzichten en doorbraken dit ooit zal gaan brengen. Toch is dat wat op een gegeven moment gebeurt. Ik vermoed dat het een beetje hetzelfde werkt als mediteren.

Als je net begint met mediteren ben je vooral bezig met proberen om aan niets te denken (en vervolgens denk je aan van alles en nog wat en voelt de meditatie zinloos). Na een tijdje begint je hoofd leger te raken en ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën en gedachten. En zo werkt het ook met de Morning Pages. Je druk maken om je werk, je dagdromen, dingen die je eigenlijk nog in huis zou moeten doen; dit blijft de hele dag hangen in je onderbewustzijn. In plaats daarvan; schrijf het allemaal op. Zorg ervoor dat je het kwijt bent.

All that whiny, self-pitiying stuff lies between you and your creativity. – Julia Cameron

Moet ik het echt met de hand schrijven?

Ja! Schrijven op de computer gaat misschien sneller, maar het geeft je niet de diepte die je nodig hebt en dat is juist wat je wilt. Door met de hand te schrijven ga je meer in op de details, je hebt meer tijd om na te denken terwijl je schrijft. Je echte gevoelens komen pas naar boven als je er écht de tijd voor neemt.

Julia Cameron beschrijft in haar boek The Miracle of the Morning Pages een mooi voorbeeld: Op de computer schrijven is als rijden in een auto met 120 kilometer per uur. “Shit, was dat mijn afslag?” Met de hand schrijven is als in een auto rijden met 50 kilometer per uur. “Oh daar is mijn afslag. Wat is het mooi hier. Oh kijk er is ook een tankstation waar we even koffie kunnen halen.” Zie je het verschil?

Wat voor formaat papier moet ik gebruiken?

Hier zijn de meningen (en voorkeuren) over verdeeld, maar als je het volgens de principes van The Artist’s Way doet gebruik je A4 formaat. Als je een kleiner notitieboek gebruikt beperk je je gevoelens tot de ruimte die je hebt om te schrijven en dat is niet de bedoeling. Drie A4-tjes volschrijven lijkt veel en eerlijk gezegd is dat ook zo. De eerste anderhalve pagina zal echter gemakkelijk zijn om te schrijven, daarna loop je tegen een onzichtbare muur aan. De tweede anderhalve pagina is een stuk moeilijker om te schrijven, maar dit is juist het gedeelte waar je de diepte ingaat. De laatste paragraaf zal je inzichten en doorbraken geven.

Na deze drie pagina’s stop je met schrijven, ook als je het gevoel hebt dat je nog niet uitgeschreven bent. De Morning Pages werken als een soort therapie en geeft je net de hoeveelheid inzichten die je aankunt. Ze bewegen ons voorzichtig richting actie, maar niet zoveel actie dat we erdoor overweldigd worden.

Ik ben begonnen met de Morning Pages op een moment in mijn leven dat het helemaal niet goed met me ging, ik schreef dan ook alleen maar negatieve dingen op. Soms was ik bang dat ik me daardoor juist nog slechter zou gaan voelen. Alsof het schrijven van de Morning Pages me nog bozer maakte, ik me er nog verdrietiger door voelde. Wat je aandacht geeft groeit immers. Maar ik besefte me dat het niet de Morning Pages waren die me boos maakten; ze onthulden juist personen en situaties waar ik me ongelukkig door voelde.

Door elke ochtend te schrijven – en steeds weer hetzelfde – werd ik mij er bewust van dat ik afscheid moest gaan nemen van bepaalde mensen. Dat ik keuzes moest gaan maken in mijn leven. Als je het opschrijft is het uit je hoofd, je krijgt inzichten en gaat daar (als de tijd rijp is) actie op ondernemen.

As we ventilate the negative, we make room for the positive. – Julia Cameron

Nogmaals; je kunt het niet fout doen met de Morning Pages, als je je maar aan de ‘regels’ houdt:

  • Direct na het opstaan beginnen met schrijven;
  • Schrijf op A4 formaat en schrijf drie bladzijden;
  • Stop na deze drie bladzijden;
  • Doe het elke dag.

Zeker weten dat je na een tijdje veel meer gedaan krijgt en keuzes in je leven gaat maken die voor jou belangrijk zijn!

Wat voor positieve invloed heeft het schrijven van de Morning Pages op jouw dagelijkse leven? En als jij ze nog niet schrijft; wat houd je tegen?

 

Prev post: Waarom een dagroutine belangrijk is om je doelen te bereikenNext post: Deze 10 obstakels weerhouden je ervan om je doelen te bereiken

Related posts