Waarom een dagroutine belangrijk is om je doelen te bereiken

5.30, de wekker gaat. Ik sta op, plens wat water in mijn gezicht, poets mijn tanden, trek mijn badjas aan en ga achter mijn bureau zitten op onze slaapkamer. Ik sla mijn notebook open en begin met schrijven. Niet nadenken, gewoon schrijven wat in me opkomt. Drie pagina’s en dan stop ik, de belangrijkste regel van de Morning Pages.

Ik vind het heerlijk om zo de dag te beginnen; mijn hoofd is leeg en vaak kom ik tot de mooiste inzichten of heb ik ineens het antwoord op een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop. Ook bedenk ik mij tijdens het schrijven dingen die ik vandaag op wil pakken en dit schrijf ik dan direct in mijn planner.

Vervolgens doe ik oefeningen voor mijn schouders, maak ik Viggo wakker en ga ik naar beneden om te ontbijten. Om kwart over 7, wanneer Viggo met de bus naar school vertrekt, trek ik mijn sportkleding aan, pak ik mijn kettlebell en loop ik het veld op achter ons huis. Vier rondes wandelen, na elke ronde doe ik kettlebell swings of squats. Ik geef mezelf een half uur om deze vier rondes te doen, ik doe het inmiddels in 25 minuten. Elke dag sporten is belangrijk voor me. Ik weet van mezelf dat wanneer ik het uitstel tot later in de ochtend of de middag, het er vaak niet meer van komt. Als ik het gelijk in de ochtend doe geeft me dit direct een gevoel van trots en zelfvertrouwen; dit zorgt altijd voor veel motivatie om de rest van de dag ook tot een succes te brengen.

Als ik thuiskom na het sporten zet Erwin koffie en stap ik onder de douche. Om 8.30 zit ik aan de ontbijttafel, klaar om aan het werk te gaan. De planning voor die dag heb ik de avond van tevoren al gedaan.

Om 8.30 begin ik met werken. Omdat ik mijn planning de avond van tevoren al heb gedaan, hoef ik niet meer na te denken over wat ik moet doen. Ik sla mijn planner open en begin met mijn eerste taak van die dag. Omdat ik al gesport heb is mijn hoofd leeg en voel ik me gemotiveerd. Om 11 uur is het tijd voor mijn eerste pauze. Ik neem dan de tijd om even te relaxen, met onze twee teckels te wandelen en om te lunchen.

Wandelen in de buitenlucht is heerlijk na een ochtend werken en na de lunch heb ik weer voldoende energie om aan het werk te gaan. Om 16 uur stop ik met werken. Viggo komt thuis en we drinken en eten samen wat en kletsen over onze dag. Ik kijk daarna een serie op Netflix of lees een boek, totdat we tegen een uur of 17.30 gaan eten. Na het eten plan ik mijn taken voor de volgende dag, schrijf ik in mijn journal en dan is het tijd om te doen waar ik zin in heb. Ik kijk een serie, klets met Erwin terwijl we naar muziek luisteren, lees een boek. Of ik doe gewoon even helemaal niets.

Ik hou van dit soort dagen. Ik laat me niet afleiden van mijn doelen, krijg veel gedaan en ik voel me vol zelfvertrouwen. Deze dagen zijn echter op 1 hand te tellen. Veel vaker gaat het zo:

5.30, de wekker gaat. Ik heb geen zin om op te staan, het is koud en ik ben moe. Ik heb slecht geslapen, want voor de zoveelste keer deze week kreeg ik gisteravond een paniekaanval. Ik blijf liggen tot 6.15, dan moet ik wel opstaan, want Viggo moet naar school. Ik maak hem wakker en ga vervolgens naar beneden om te ontbijten.

Om 7.15 vertrekt Viggo naar school. Ik blijf nog even lekker in mijn badjas zitten, zet koffie en scrol door mijn Instagram timeline. Daarna ga ik over op Facebook, vervolgens weer terug naar Instagram. Ik twijfel of ik moet gaan sporten. Ik ben moe en heb eigenlijk geen zin. Misschien vanmiddag. Tegen 8.30 besluit ik om te gaan douchen.

Als ik vervolgens om 9.00 aan de ontbijttafel zit om te gaan werken, heb ik geen idee wat ik moet doen. Ik open mijn website en zie dat er best wel wat dingen aangepast kunnen worden. Ik ben niet tevreden over mijn foto’s en kijk op iStock naar een mooie fotoserie die ik wellicht kan gebruiken. Na twee uur zoeken naar foto’s besluit ik dat er niets is dat aan mijn wensen voldoet. Twee uur van mijn kostbare tijd verdwenen, vanished in thin air.

Het is nu bijna 11 uur, het heeft niet zoveel zin om nu nog wat op te pakken. Ik maak wat eten klaar voor Erwin en mij en kijk een serie op Netflix totdat Erwin klaar is met schrijven en we even samen met de honden kunnen wandelen. Op dit moment heb ik al het gevoel dat mijn dag verpest is. Ik heb niet gesport, niet geschreven, mijn oefeningen overgeslagen, waardoor mijn schouders nu alweer helemaal vast zitten. Zie je wel Peet, je zult nooit wat bereiken op deze manier. Ja hoor, daar komen ze, de zelf saboterende gedachten. ‘Ik wil zo graag, maar het lukt me toch nooit. Ik heb nul zelfdiscipline en nul doorzettingsvermogen. I’m one big failure.’

Ik voel me rot, ik kan wel janken. Nu heb ik helemaal geen zin meer om iets te gaan doen en begin ik zelfs te twijfelen of dit wel iets voor me is; een blog bijhouden, een boek schrijven. Ik besluit de rest van de dag niets meer te doen, morgen weer een dag.

Plan je dag en haal je doelen

Als ik de ochtend was begonnen met mijn Morning Pages, de oefeningen, het sporten – dan was dit niet gebeurd. Dan had ik me helder gevoeld in mijn hoofd, had ik voldoende motivatie gehad om de dag goed te beginnen. Als ik netjes een planning had gemaakt in de avond, dan had ik geweten wat ik moest doen en had ik mijn tijd niet verspild met het zoeken naar foto’s op iStock.

Er zijn zoveel factoren in de dag die je van je doelen kunnen afhouden, maar als je een goede dag-routine hebt (en daar niet vanaf wijkt – nog belangrijker!) dan is niets onmogelijk.

Daarom kun je hier de komende weken alles lezen over de belangrijkste tools voor het bereiken van je doelen; van het schrijven van de Morning Pages tot bewegen in de buitenlucht, van een goede planning (en coolste planners om te plannen) tot het trainen van je zelfdiscipline.

Ik zeg eerlijk; doelen stellen, daar ben ik heel erg goed in. Er is veel in mijn leven wat ik zou willen bereiken – van gezond eten en een goede conditie tot de mogelijkheid om rond te kunnen komen van mijn online business, en nog heel veel kleine dingen er tussenin. Als het aankomt op plannen en me aan deze planning houden, dát is een grote uitdaging. Vaak komt dit voort uit demotiverende gedachten (het lukt me toch nooit) of zelf saboterende gedachten (ik ben het allemaal niet waard). Maar goed nieuws (ongeacht waar die gevoelens vandaan komen); ook dát kan getraind worden!

Ken je dat ‘maandag begin ik echt’ gevoel? Ik heb dit zinnetje al heel vaak in mijn leven gezegd. Ons bedrijf heet niet voor niets Coffee on Mondays – de maandag staat voor opnieuw beginnen, koffie helpt me daarbij de dag door (niet alleen op maandag overigens). Er komt een dag dat je niet weer voor de zoveelste keer opnieuw wilt beginnen, maar je leven gewoon wilt voortzetten. En die dag is vandaag.

 

Prev post: Waarom ik me af en toe ongelukkig voelNext post: The Miracle of the Morning Pages

Related posts