Wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline; de succesvolle drie-eenheid

We hebben allemaal dromen, wensen en doelen in ons leven. Stoppen met roken, gezonder eten, een eigen bedrijf beginnen, je eerste marathon lopen, een boek schrijven, de vierdaagse lopen, 20 kilo afvallen, een eigen blog beginnen, meer voor jezelf gaan leven. Zoveel mensen, zoveel dromen en doelen. Maar waarom is het zo moeilijk om je doelen te halen?

Bij de één strand het in schoonheid bij alleen al het idee om bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan. Een ander is een paar maanden heel goed bezig, maar dan heb je een onverwachte tegenslag en je geeft op. En dan zijn er degene die er heel veel zin in hebben, echt graag willen en er alles aan doen, ondanks tegenslagen, maar er toch niet in slagen, omdat ze de tijd er niet voor vinden, of omdat er andere zaken belangrijker lijken te zijn.

De mensen die een droom of wens hadden, maar niet verder durfden, kruipen weer in hun veilige wereld. De mensen die wat verder kwamen, maar opgaven, zien zo’n moment vaak als een moment van falen. Zie je, ik kan het toch niet.

Wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline; deze termen worden dan genoemd als de ontbrekende kracht. Vaak worden ze gebruikt onder een algemene noemer. Als ware het een kracht met verschillende namen, maar met één betekenis. Een kracht die je moet bezitten om je doel te bereiken. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de drie, sterker nog, om je doelen te bereiken heb je ze alle drie nodig.

Het is zelfs essentieel dat je ontdekt aan welke ontbrekende kracht het bij jou ligt, want dan kun je er iets aan doen. Het is namelijk echt niet zo dat als je geen doorzettingsvermogen hebt, je het ook nooit zal krijgen. Hetzelfde geldt voor wilskracht en discipline. Ze herkennen is stap 1.

Wilskracht

Wilskracht heb je nodig om ergens mee te beginnen. Het is de start op de lange weg naar het halen van je doel. Voor de personen die gebrek aan wilskracht hebben is het een enorme stap om te nemen. De term als een berg ergens tegenop zien geldt hier overduidelijk. Alles wat moet worden gedaan wordt dan zo groots en overweldigend dat het je compleet verlamt. Behoor je tot deze mensen dan heb je moeite met veranderingen. Ook al zijn je dromen en wensen nog zo groot, uit je comfortzone stappen is dan een te grote stap. Meestal kies je er liever voor om in je eigen veilige wereld te blijven. Wat je kent voelt vertrouwd, ook al wil je anders zijn of iets anders bereiken.

Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen is de kracht die je door de moeilijke momenten helpt op weg naar je doel. Deze momenten, ook wel obstakels genoemd, ga je onvermijdelijk tegenkomen. Een teleurstelling, je directe omgeving die niet achter je staat in het bereiken van je doel, een blessure, ziekte, een moment van zwakte tijdens je dieet, een financiële tegenslag.

Moeilijke momenten horen nu eenmaal bij het leven. Ook als je eenmaal je doel hebt bereikt zal je ze nog tegenkomen. Hoe je ermee omgaat zegt alles over je doorzettingsvermogen. Geef je snel op in deze situaties dan moet er dus aan je doorzettingsvermogen gewerkt worden. In deze fase van het bereiken van je doel zijn er ook andere factoren die je plan bij voorbaat al gesaboteerd hebben, bijvoorbeeld perfectionisme. Je stelt voor jezelf dan veel te hoge doelen. Hoeveel doorzettingsvermogen je ook hebt, perfectie is nimmer te bereiken. Het stellen van een realistisch doel is een belangrijk onderdeel van je plan.

Discipline

Discipline heb je nodig om je te kunnen focussen op een belangrijke taak. Er zijn stappen nodig om je doel te bereiken. Ten eerste moet je doel één van je prioriteiten zijn, elke dag weer. Je focussen op deze stappen kan heel moeilijk zijn. Er zijn zoveel afleidingen en een mens laat zich snel afleiden. Social Media is tegenwoordig een grote stoorzender in het leven. Het is heel aanlokkelijk om even je telefoon te pakken om je mail te checken, maar onbewust ga je dan alle apps weer langs. Weer een uur voorbij en niets structureels gedaan. Gelukkig is discipline te trainen en zijn er handige tools om je productiviteit te verbeteren. Ook is het heel belangrijk om een goede planning te maken; in je doel én in je dag. Deel je doel op in kleine stapjes om goed te kunnen focussen.

Zo heb je al een paar kleine tips te pakken op gebied van discipline. Nu je jezelf misschien hebt herkend, weet je aan welke kracht het je ontbreekt in het behalen van je doelen. Binnenkort zullen we discipline, wilskracht en doorzettingsvermogen afzonderlijk en uitgebreid bespreken, met veel tips hoe deze te verbeteren.

 

Prev post: Deze 10 obstakels weerhouden je ervan om je doelen te bereikenNext post: Zelfvertrouwen opbouwen in 5 kleine stappen

Related posts