Zelfvertrouwen opbouwen in 5 kleine stappen

Hoe vaak staat je lage zelfvertrouwen je in de weg in het dagelijkse leven? Heeft je gebrek aan zelfvertrouwen je tegengehouden om nieuwe mensen te ontmoeten of om te gaan daten? De kans is groot dat het je tegen houdt om te gaan sporten of om af te vallen, want je hebt het al zo vaak geprobeerd en gefaald.

Misschien houdt het je tegen om iets nieuws te leren, bang om iets fout te doen en jezelf voor schut te zetten. Je lage zelfvertrouwen kan je tegenhouden in alle facetten van het leven, in je gehele doen en laten.  Zelfvertrouwen hebben en jezelf waardevol voelen verandert je hele leven. Maar waar begin je?

Zelfvertrouwen is eenvoudig uitgelegd een soort optelsom van zelf effectiviteit en zelfbewustheid. Zelf effectiviteit is het vertrouwen in de eigen bekwaamheid; het vertrouwen dat je krijgt in jezelf door te leren. Vanaf kinds af aan leer je door te doen, dat gaat van klein naar groter. Door vallen en opstaan leren we lopen.

Zelfbewustheid is meer algemeen. Een gezonde zelfbewustheid zorgt voor een positief gevoel van eigenwaarde. Een positieve, vertrouwde, liefdevolle naaste omgeving, die motiveert om nieuwe dingen te doen, staat aan de basis van een zelfbewust mens.

Om het zelfvertrouwen te vergroten moeten we dus aan twee dingen werken; aan onze lage eigenwaarde en aan onze angst om nieuwe dingen te doen. Dat laatste lijkt lastig, omdat het daar juist wringt; je durft geen nieuwe dingen te doen. Dit komt veelal door het stellen van te hoge doelen. We kijken alleen naar het eindpunt en als we onderweg iets tegenkomen wat weerstand biedt stoppen we. Weer een deuk in het zelfvertrouwen.

Daarom pakken we het heel klein aan. De langzame weg met kleine stapjes is de beste weg. Neem de tijd voor deze vijf kleine stappen op weg naar meer zelfvertrouwen.

1 Zorg goed voor jezelf

Neem voldoende rust, eet gezond en verzorg je uiterlijk. Je bent je eigen beste vriend. In eerste instantie is het belangrijk om positief over jezelf te worden. In plaats van grote doelen stellen is het beter om goede gewoontes te creëren. Doe dit door jezelf één nieuwe taak te geven. Het moet iets kleins zijn dat je makkelijk kunt doen.

Bijvoorbeeld: De eerste taak die je jezelf geeft is 10 minuten eerder opstaan om positieve dingen over jezelf op te schrijven. Dat mag gaan over wat je al bereikt hebt in je leven en bedenk hierbij wat jouw kracht is. Schrijf op wat jij belangrijk vindt in je leven. Beschrijf alle positieve dingen die in je opkomen over jezelf. Doe deze taak dagelijks voor een maand lang.

De maand erna kun je bijvoorbeeld jezelf de taak geven om elke dag gelijk na het opstaan een glas water te drinken. Of je neemt elke keer de trap op het werk in plaats van de lift. Of je leest elke dag 5 pagina’s uit een boek die je al een tijd hebt liggen. Of je eet elke dag een kiwi. Of je maakt je bed gelijk op na het opstaan. Het maakt niet uit, als het maar iets kleins, makkelijks en positiefs is.

Doe dit een aantal maanden achter elkaar. Wees je bewust van wat je doet en beloon jezelf ervoor.  Je zult zien dat je je trots voelt als je de maand volbracht hebt. Je taken zullen zich omzetten in goede gewoontes. Je zult hierdoor meer vertrouwen voelen om je taken om te zetten in iets grotere, maar haalbare doelen. Die doelen zal je halen, waardoor je nog meer vertrouwen zult krijgen om nog grotere doelen aan te durven, en ook die ga je halen. Het behalen van doelen zorgt voor zelfvertrouwen. Als je in de fase bent beland van echte doelen stellen, deel ze dan op in kleine stapjes. Het behalen van elke stap is een winstmoment.

2 Wees hulpvaardig naar andere mensen

Het is belangrijk om meer naar buiten te treden. Dit heeft meerdere positieve effecten. Ten eerste haalt het de aandacht weg bij jezelf; teveel over jezelf nadenken of piekeren heeft een slecht effect op je gemoedstoestand en dus ook je zelfvertrouwen. Ten tweede is interactie met positieve, dankbare mensen heel belangrijk.  Ook hier geldt; begin klein en dichtbij jezelf.

Je ouders helpen met boodschappen doen op zaterdag, of je opa en oma bij het schoonmaken in huis. Misschien heb je een goede vriend, vriendin of collega die raad nodig heeft of die je ergens mee kunt helpen. Er is altijd wel iemand in je nabijheid die jouw hulp kan gebruiken. Iemand helpen geeft je een goed gevoel over jezelf. Je gevoel voor eigenwaarde zal stijgen.  Als je dit een tijdje gedaan hebt zal je zien dat de stap kleiner wordt om andere mensen te gaan helpen die verder bij je vandaan staan, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

3 Richt je op het uitbreiden van je kennis

Dit kan op werkgebied zijn of op het gebied van je persoonlijke interesses. Bij stap 1 heb je voor jezelf een maand lang opgeschreven wat jij belangrijk vindt in je leven, wat jouw hart doet kloppen. Daar liggen dus jouw interesses. Daar liggen jouw doelen. Dit is het moment om er alles over te leren. Ontwikkel jezelf.

Er zijn zoveel goede boeken geschreven op alle gebieden. Er zijn vele interessante websites met goede betrouwbare informatie. Er zijn zoveel inspirerende mensen met blogs, vlogs, podcasts en YouTube kanalen. Wees hierin wel voorzichtig en eerlijk naar jezelf; vergaap je niet aan de op het oog perfecte nepwerelden die veelal op social media worden getoond zoals Facebook en Instagram. Blijf dichtbij jezelf en richt je op verrijking van je kennis, niet op uiterlijk vertoon. Meer kennis zal je zelfverzekerder maken.

4 Wees actief

Actief bezig zijn zorgt voor een heel goed gevoel over jezelf. Dit betekent echter niet dat je verplicht moet gaan sporten. Wandelen of fietsen zijn ook prima activiteiten. Doe dit het liefst iedere dag, maar zeker een paar keer per week. Kies er vooral voor om te wandelen of fietsen in de natuur of in een park. Jezelf omringen met natuur werkt helend, het is ideaal om je hoofd helemaal leeg te maken.

Het behalen van doelen zorgt voor meer zelfvertrouwen. Het is belangrijk om je doelen reëel, uitdagend en specifiek te maken. Dus niet: ‘Ik ga hardlopen want ik wil ooit een marathon lopen.’ Nee, veel beter is dan: ‘Ik wil volgend jaar op deze dag 5 kilometer kunnen hardlopen.’ Je deelt dat op in meerdere kleine doelen, dus bijvoorbeeld: ‘Eind van deze maand wil ik 5 minuten achter elkaar kunnen hardlopen.’ Het behalen van deze kleinere tussendoelen zijn wederom winstmomenten die voor zelfvertrouwen zorgen.

5 De moeilijke verplichtingen

Heb je weinig zelfvertrouwen? Dan kun je veel moeite hebben met bepaalde verplichtingen. Taken die gewoon gedaan moeten worden, zoals; een belangrijk telefoontje naar een instantie, een bezoek aan de tandarts, cursusdagen op het werk waar je een presentatie moet geven of een rollenspel spelen. Vaak kies je ervoor om dit te ontlopen, of je stelt het uit tot het echt moet, of je meldt je ziek.

Voor dit soort situaties hebben we een aantal tips. Allereerst; stel je prioriteiten. Is het een taak die je echt moet doen, plan het dan als eerste voor de volgende dag, stel het niet uit. Rationaliseer het, wat kan er nu werkelijk gebeuren? Als je het eenmaal gedaan hebt, zal het je een goed gevoel geven.

Maak de verplichtingen voor je werk, zoals die cursusdagen, niet te groot voor jezelf. Deel het weer op in kleine stukjes; je hebt je niet ziek gemeld, winstmoment nummer 1. Je stapt in je auto of op de trein, dat is winstmoment twee. Zo zijn er een hoop overwinningen te behalen op die dag. Ontloop je zo’n moment wel, straf jezelf er niet voor. Hoe belangrijk is het echt? Het leven gaat gewoon door.

Tot slot nog even dit: Zelfvertrouwen is een balans, er teveel van hebben is niet gewenst. Een beetje onzekerheid past bij een mooi mens.

 

Prev post: Wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline; de succesvolle drie-eenheidNext post: Met deze planners ga jij dit jaar eindelijk jouw doelen bereiken

Related posts